вторник, 12 ноября 2013 г.

Програма гуртка "Вокальний спів"

Програма  гуртка "Вокальний  спів"
Пояснювальна записка
Програма вокального гуртка розрахована на триріч­ну підготовку учнів молодшого, середнього та старшого віку. В групі 1-го року навчання – 15 учнів, ІІ-го, ІІІ-го – 10 учнів. Групи формуються з урахуванням віку дитини, її підготовленості. Для групи 1-го року навчання рекомен­дований вік – 6–9 років, групи ІІ-го року навчання – 10–13 років, третього – 14–17 років. Загальна кількість годин, як 1-го року навчання, так і ІІ-го, ІІІ-го – 144 години (4 го­дини на тиждень).
Вокальний спів сприяє координуванню слуху, голосу, розвитку вокально-технічних навичок, розвитку дихан­ня, гнучкості голосу.

Керівнику гуртка необхідно (враховуючи особливості вікової фізіології та психології дітей) підтримувати та за­охочувати прагнення гуртківців до самостійного музику­вання та створення власних пісень.
Важливе місце надається участі у концертах, оглядах, конкурсах. Корисно практикувати індивідуальне вико­нання та інсценізації пісень і виконання ритмічних рухів під музику.
Програма гуртка ознайомить вихованців з циклічни­ми фольклорними творами.

Мета:
-      розвиток співочого дихання;
-      розширення діапазону голосу;
-      спів без супроводу;
-      спів в ансамблі (злагоджено, врівноважено).

Основні  завдання:
І група — завдання спеціального розвитку:
-      формування навичок співочої установки;
-      різнобічний розвиток вокально-хорового слуху;
-      розвиток мислення;
-      формування музичної пам'яті;
-      навчання використання під час співу м'якої атаки;
-      формування навичок співочої емоційності, співочої виразності;
-      розвиток співочого дихання;
-      розширення діапазону голосу;     
-      спів без супроводу.

II група – завдання формування якостей особистості:
- Ціннісне ставлення до праці, природи, до людей, держави, суспільства і мистецтва.
- Форма проведення – комбінована. Кожне заняття
включає теоретичний матеріал, практичну роботу.
- Влітку роботу гуртка можна продовжувати за програмою або працювати за окремими темами.
Програмою передбачено індивідуальні години на­вчання з обдарованими дітьми або дітьми, які відстали від програми з поважних причин.

Теми занять
Кількість годин
Теоретичні заняття
Практичні заняття
Разом
1.
Вступне заняття
2
-
2
2.
Робота над постановкою голосу
2
18
20
3.
Вокально-хорова робота:
   • народна пісня;
   • сучасна дитяча пісня;
   • класика



2
12
14
4
26
30
2
8
10
4.
Вокальні імпровізації
І
9
10
5.
Слухання музики
4


6.
Музична граї
2
8
10
7.
Ритмічні рухи
2
13
15
8.
Концертна діяльність групи
-
21
21
9.
Підсумкове заняття
2
-
2
Всього:   
23
121
144


Програма
1. Вступне заняття (2 год.)
•  Знайомство з дітьми. Перевірка вокальних даних, правила поведінки в Будинку творчості та на занятті.
2. Робота над постановкою голосу (20 год.)
•  Вправи на дихання. Артикуляційні вправи. Вправи для чіткої дикції. Вправи для розвитку діапазону.
3. Вокально-хорова робота
Народна пісня (14 год.)
•   Показ-виконання пісні.
•   Розповідь або бесіда про зміст твору, про роль пісні в житті народу. Вивчення українських народних пісень.
Сучасна дитяча пісня (30 год.)
•   Показ-виконання. Бесіда про музику і текст пісні, роз­криття її художнього змісту.
•   Вивчення сучасних дитячих пісень.
Класика (10 год.)
•   Показ-виконання твору. Розповідь про життя та діяльність композитора.
•   Бесіда про музику і тексти пісні.
4. Вокальні імпровізації (10 год.)
•  Образне розкриття суті імпровізації, наприклад: гра в запитання та відповіді. Складання мелодії на віршований текст. Складання музики на ритм.
5. Слухання музики (10 год.)
•  Слухання вокально-хорових та інструментальних творів з метою виховування емоційно-естетичного відгуку на му­зику. Введення понять: заспів, приспів, куплет, варіація.

6. Музична грамота (10 год.)
•  Ознайомлення вихованців з основними музично-виразни­ми засобами, динамікою. Вивчення музичних термінів, нот.
Практичні заняття. Вивчення співу за нотами з показом напрямку руху, транспонування розспівок та вправ в усіх тональностях.
7. Ритмічні рухи (15 год.)
•  Робота над постановкою рук та ніг. Робота над руха­ми під музику.
8. Концертна діяльність групи (15 год.)
•  Участь групи в заходах пізнавально-виховного характе­ру. Участь в концертах художньої самодіяльності шкіл міста.
9. Підсумкове заняття (2 год.)
•  Підведення підсумків вивченого протягом року.
Прогнозований результат
Вихованці  1-го  року навчання  повинні:
•   співати в діапазоні
•   правильно і чітко вимовляти слова пісні;
•   співати чисто та злагоджено колективно пісні в уні­сон, з супроводом та без нього;
•   знати, що співочий голос потрібно берегти;
•   дотримуватись вимог співочої постави.

Навчально-тематичний  план
(II рік навчання)


Теми занять
Кількість годин
теоретичні заняття
практичні заняття
разом
1.
Вступне заняття
4
-
4
2.
Вправи для розвитку голосового апарату
2
18
20
3.
Спів навчально-тренувального матеріалу
2
16
18
4.
Спів імпровізації
1
9
10
5.
Слухання музики
2
8
10
6.
Музична грамота
2
8
10
7.
Вивчення музичних творів:
  • народна пісня;
  • сучасна пісня;
  • класика




2
8
10

4
26
30

2
6
8
8.
Хореографія
2
8
10
9.
Концертна діяльність групи
-
10
10
10.
Підсумкове заняття
4
-
4

Всього:
27
117
144

Програма
1. Вступне заняття (4 год.)
•  Ознайомлення з планом роботи гуртка, організаційні питання. Виразний і емоційний спів пісень. Вміння пра­вильно використовувати дихання.
2. Вправи для розвитку голосового апарату (20 год.)
•   Вправи на «стакато».
•   Вправи на «легато».
•   Вправи на «багатоголосся».
3. Спів навчально-тренувального матеріалу (18 год.)
•    Розспівування.
•    Вправи на дикцію.
•    Вправи на артикуляцію.
•    Вправи на дихання.
•    Вправи на розширення діапазону голосу.
4. Спів імпровізацій (10 год.)
•    Складання музики на заданий текст.
•    Складання музики на заданий ритм.
5. Слухання музики (10 год.)
•    Коротка розповідь про музичний твір та його автора.
•    Прослуховування твору. Бесіда про особливості музич­но-виразних засобів даного твору.
6. Музична грамота (10 год.)
•  Ознайомлення з голосовими засобами музичної вираз­ності. Музична література.
7. Вивчення музичних творів:
Народна пісня (10 год.)
Сучасна пісня (3 год.)
Класика (8 год.)
–                       Розбір музичного твору.
–                       Аналіз музичного твору.
–                       Робота над творами.
8. Хореографія (10 год.)
• Робота над рухами під музику.
9. Концертна діяльність (10 год.)
(За планом масової роботи закладу).
10. Підсумкове заняття (4 год.)• Підведення підсумків вивченого протягом року.

Прогнозований результат
Вихованці  ІІ-го року навчання повинні:
•    співати в ансамблі з супроводом та без супроводу.
•    слухати і контролювати себе під час співу.
•    вміти користуватись різними звуковими формами.
•    співати чисто і злагоджено в унісон нескладні дво­голосні канони;
•    знати засоби музичної виразності.



Навчально-тематичний план
(III рік навчання)





Теми занять
Кількість годин
теоретичні заняття
практичні заняття
разом
1.
Вступне заняття
4
-
4
2.
Спів навчально-тренувального матеріалу
2
22
24
3.
Слухання музики
4
6
10
4.
Спів імпровізації
4
6
10
5.
Музична теорія
4
6
10
6.
Вивчення музичних творів:
  • народна пісня;
  • сучасна пісня;
  • класика




2
8
10

4
36
40

2
6
8
7.
Хореографія
2
8
10
8.
Концертна діяльність групи
-
14
14
9.
Підсумкове заняття
4
-
4

Всього:
32
112
144

Програма
1. Вступне заняття (4 год.)
• Ознайомлення з планом роботи гуртка. Організаційні питання, повторення вивченого.
2. Спів навчально-тренувального матеріалу (24 год.)
•    Розспівування.
•    Вправи па діапазон.
•    Вправи на багатоголосся.
•    Вправи па дикцію.
3. Слухання музики (10 год.)
• Коротка розповідь про музичний твір та його автора.
Бесіда про особливості музично-виразних творів.
4. Спів імпровізацій (10 год.)
•  Спів імпровізацій-варіацій ланцюжком (коли вихованці співають його один за одним, ніби продовжують музичну думку),  імпровізація на задану тему з різним ритмічним малюнком.
5. Музична теорія (10 год.)
•   Вивчення музичних термінів.
•   Спів твору за нотами
•   Вивчення правил елемен гарної теорії музики,
6. Вивчення музичних творів:
•  Народна пісня (10 год.)
•  Сучасна пісня (40 год.)
•  Класика (8 год.)
–                        Розбір музичного твору
–                        Слухання музичного твору
–                        Робота над творами
–                        Нюанси та динаміка твору.
7. Хореографія (10 год.)
•  Робота над рухами під музику
8. Концертна діяльність (14 год.)
(За планом масової роботи закладу)
9. Підсумкове заняття (4 год.)
•  Підведення підсумків вивченого протягом року

Прогнозований результат
Вихованці   III-го  року   навчання   повинні:
•    вміти співати чисто і злагоджено двоголосся із супроводом та без нього;
•    знати виконавчо-співочі засоби виразності
•    вміти самостійно виразно та усвідомлено співати пісні різного характеру імпровізувати на віршовані тексти;
•    знати правила охорони голосу;
•    вільно і невимушено виконувати пісні з рухами;
•    володіти співочим диханням, фразуванням. Вміти у виконанні розкрита зміст пісні, її душу;
•    яскравий, ясний унісон;
•    володіння дво-, та триголоссям.

Організаційно-методичні рекомендації
Навчально-виховний процес вихованців вокального гуртка має допомогти визначенню інтересу до пісні, музики, що сприятиме в подальшому профільному навчанню і формуванню цілеспрямованої особливості.
Теми навчально-тематичного плану вокального гуртка використовуватимуться на заняттях протягом на­вчального року.
Важливим є залучення вихованців до участі у Всеук­раїнських, обласних, міських і районних конкурсах, фестивалях, масових заходах.  У цей час відбувається також інформаційний обмін, що сприяє розвитку особистості ви­хованця.
В процесі навчання передбачено також вивчення рит­мічних рухів, хореографії.
Під час занять із вихованцями використовуються різні форми і методи навчання: групові, індивідуальні.
   
СПИСОК   ЛІТЕРАТУРИ
1Закон України «Про позашкільну освіту». – К., 2000.
2. Концепція позашкільної освіти та виховання. – К., 1996.
3. Положення Про позашкільний навчальний заклад. – К., 2001
4. Програми гуртків художньо-естетичного напрямку.  – К., 1996;X., 1997; X., 2004
5. Позашкілля. - 2007, 2006.
6. Методика музично-слухового співочого виконання школярів.  X., 2006.
7.Сонячна акварель. І, ІІ частини: збірник пісень для вчителів та учнів 1- 6 класів.  – X., 2006.
8. Ф. Колеса. Шкільний співаник. – К .: Музична Україна, 1993.
9. І. Кириліна. Пісні для дітей. – К.: Музична Україна. 1991.
10. А. Кос-Анатольський. Журавлик. – К.: Музична Україна, 1989.
11. Сестричка Насточка (муз. М.Кульбовського. сл. Л.Савчук). – Тернопіль: Підручник і посібники, 2006.

Комментариев нет:

Отправить комментарий