суббота, 2 марта 2013 г.

ОРГАНІЗАЦІЯ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ ПОЗАШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

    У сучасних умовах реформування освітньої парадигми позашкільна освіта в Україні переживає важливий етап переходу до нового якісного стану. Соціальні, економічні реформи, ринкові відносини підвищили попит дітей та їхніх батьків на додаткові освітні послуги, які задовольняються соціально-педагогічними можливостями позашкільної освіти. Сьогодні це гнучка, незаформалізована підструктура освіти України, яка здатна оперативно реагувати на суспільні зміни й запити соціокультурних потреб дітей та учнівської молоді.
    Стратегічні завдання та напрями реформування поза­шкільної освіти, удосконалення діяльності позашкільних навчальних закладів у свою чергу вимагають відпрацювання нових підходів до підвищення кваліфікації педагогів, які працюють із різними віковими групами в позашкільних навчальних закладах. Цього вимагає актуалізація питання щодо визначення змісту та структури навчально-виховного процесу в позашкільному навчальному закладі відповідно до сучасних політичних, економічних та інших умов розвитку освіти України. Методична робота в ПНЗ – це складова навчально-виховного процесу, спрямована на підвищення професійної компетентності педагогів і, як наслідок, ефективності всього освітнього процесу позашкільного закладу.
    Методична робота в  ПНЗ – це спеціалісти, які займаються методичною діяльністю: заступник директора з навчально-виховної діяльності, методисти, завідуючі методичними об’єднаннями  закладу, керівники гуртків – методисти або методисти за профілями діяльності. Від того, наскільки правильно організована модель методичної прьрим в  ПНЗ, залежить і ступінь підвищення творчого по­тенціалу педагогічного колективу.
   Методична робота  в позашкільних навчальних закладах має сприяти вдосконаленню навчально-вихов­ного процесу, програмно-методичному оновленню, запровадженню нових форм і методів діяльності, підвищенню майстерності педагогічних працівників тощо. Керівники гуртків, секцій, клубів, інших творчих об’єднань переймаються питаннями оволодіння передовими технологіями навчання й виховання. 
Отже, у позашкільному навчальному закладі методична робота повинна забезпечити підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, розвивати творчий потенціал сучасного педагога-позашкільника, вдосконалювати його методичну культуру.
    Основними принципами організації методичної роботи  в позашкільному навчальному закладі є:
- Відповідність системи методичної роботи позашкільного навчального закладу сучасному замовленню держави.
- Науковість, що вимагає знання сучасних теоретико-методологічних основ розвитку вітчизняної та зарубіжної педагогіки, психології, соціології з питань виховання творчої особистості.
- Системність, що сприяє відпрацюванню мети, завдань, змісту, форм, методів як цілісної системи позашкільної діяльності.
Послідовність, наступність, безперервність, масовість, що вимагає всебічного охоплення педагогів різними фор­мами методичної роботи протягом навчального року.
- Творчий характер, що обумовлює максимальну активізацію діяльності педагогів.
- Конкретність, що вимагає врахування особливостей закладу, його регіону, типу, завдань та програми позашкільної життєдіяльності.
- Оперативність, гнучкість, мобільність у врахуванні сучасних вимог до розвитку позашкільної освіти.
- Колективний характер, що вимагає поєднання зусиль усіх структур педагогічного колективу тощо.
 Зміст діяльності методичної роботи ПНЗ складають:

  • аналіз стану навчально-виховної роботи та рівня роз­витку вихованців відповідно до завдань позашкільної освіти;
  • налагодження дослідницько-експериментальної роботи, педагогічного проектування;
  • індивідуальне, групове консультування керівників гуртків з актуальних проблем сучасного позашкілля;
  • визначення рівня забезпечення потреб батьків, дітей, громадськості в додатковій освіті, прогнозування змін їхніх освітніх запитів;
  • розробка критеріїв та проведення моніторингових досліджень;
  • експертиза освітніх проектів, рецензування, редагування методичних посібників, статей, розробка власних методичних рекомендацій, програм, посібників із проблем позашкільної освіти, пропозицій щодо підвищення ефективності навчально-виховної роботи закладу;
  • пошук, накопичення, систематизація інноваційних технологій у позашкільній освіті, відпрацювання механізмів оволодіння ними педагогами ПНЗ;
  • вивчення, узагальнення та поширення кращого педагогічного досвіду з проблем планування та організації роботи дитячих творчих об’єднань ПНЗ;
  • підтримка постійних зв’язків із методичними службами різних установ та педагогами-практиками інших типів навчальних закладів.
    У своїй роботі методист позашкільного навчального закладу використовує  різні форми й методи діяльності, серед яких семінари, практичні заняття, дискусії, конференції, конкурси-захисти тощо. Пріоритетами мають стати зв’язки з науковими установами, вищими на­вчальними закладами, укладання з ними угод щодо спільної діяльності за визначеною проблематикою. Велику роль відіграє підготовка друкованої продукції з методики організації навчання й виховання дітей і учнівської молоді, розвитку їхніх творчих здібностей відповідно до вподобань, нахилів тощо, а також з узагальнення кращого досвіду позашкільної практики.
    Діяльність методичної роботи  ПНЗ буде гарантовано ефективнішою, якщо:

  • зміст її роботи організований нестандартно, яскраво, живо, цікаво, з урахуванням індивідуальних запитів і можливостей педагогів; вона надає педагогам відчутну практичну допомогу, тобто має безпосередній вихід на навчально-виховний процес;
  • результат її відчутний на рівні підготовленості дітей, їхнього ставлення до занять, до педагога;
  • задовільняє більш широкі духовні, естетичні, моральні та інші запити педагога; створює умови виникнення творчого спілкування з колегами, об’єднує цілеспрямованістю до спільної мети;
  • постійно користується увагою адміністрації закладу: стимулюється, контролюється, враховується при підбитті підсумків роботи за півріччя, рік тощо.
    Кожний методист позашкільного навчального закладу має оволодіти досягненнями науки, в першу чергу, педагогіки, психології, уміти визначити шляхи вирішення проблем діяльності педагогічного колективу; оволодівати перспективним досвідом роботи з педагогічними кадрами; усвідомлювати основні вимоги до розробки системи методичної роботи; чітко визначати шляхи організаційно-методичного забезпечення, функціонування та розвитку навчально-виховного процесу в закладі.

Література
Книга методиста: Довід.-метод. видання / Упоряд. Г.М. Лит­виненко, О.М. Вернидуб. – Х., 2006.
Москаленко Л.М. Організація методичної роботи у позашкільних навчальних закладах у 2005–2006 навчальному році // Управління школою. – 2005. – № 22–24, серпень.
http://znmc.ucoz.ru/index/organizacija_dijalnosti_metodichnoji_sluzhbi_pozashkilnogo_navchal_nogo_zakladu/0-15

 Використано матеріал Лепської  Наталії  Володимирівни,
методиста ЦДЮТ Шевченківського району




Комментариев нет:

Отправить комментарий