Центр позашкільної роботи та дитячої творчості
На конкурс «Джерело творчості»
Методична робота
як основна ланка у запровадженні нових технологій у позашкільну освіту і виховання
З досвіду роботи
методиста ЦПРДТ
Рудейчук Марії Михайлівни
В умовах відродження національної системи освіти позашкільні заклади стають невід'ємним компонентом освітньої структури, який сприяє всебічному, гармонійному розвитку особистості учня, його соціальній адаптації та самореалізації в суспільстві. Позашкільні заклади, що працюють у соціально-культурній та освітній сферах, доповнюють шкільну освіту та створюють позитивне виховне середовище для учня. Вони виступають гнучкими виховними інфраструктурами, спроможними здійснювати виховання громадянина незалежної держави України - творчої особистості, здатної вдосконалювати себе та свою країни.
Останні десятиріччя значно підвищилися вимоги до позашкільної освіти як рівноправного інституту в загальній системі освіти, відповідно до чого постало питання щодо переосмислення стратегічних питань оновлення або реформування діяльності позашкільних навчальних закладів. При цьому головним залишається визначення, що позашкільна освіта - це спеціально організована діяльність, яка має яскраво виражену власну специфіку впливу, що дає їй певні переваги перед іншими засобами виховання. Це, передусім, добровільність участі дітей у позашкільній роботі; диференціація її за інтересами і спрямованістю на певний тип діяльності; постановка конкретних практичних завдань перед кожним вихованцем у його творчому становленні; оволодіння знаннями та уміннями за індивідуальними планами.
Сьогодні навчально-виховний процес у позашкільних навчальних закладах передбачає охоплення таких галузей знань і практичної діяльності, які виходять за межі уроку, підручника, навчального плану школи. Тому педагогічним працівником цих закладів повинна бути особа з високими моральними якостями, яка має належний рівень професійної підготовки, здійснює педагогічну діяльність, забезпечує результативність та якість своєї роботи.
У зв'язку із зазначеним я як методист спрямовувала методичну роботу на удосконалення навчально-виховного процесу в ЦПРДТ, його програмно-методичному забезпеченню, запровадженню нових форм і методів діяльності, підвищенню майстерності педагогічних працівників . Головним завданням у моїй роботі є задоволення потреби педагогічних працівників (керівників гуртків, секцій, клубів, творчих об'єднань) у оволодінні передовою технологією навчання і виховання, у досягненні нової наукової інформації, які покликані розвивати творчий потенціал сучасного педагога, вдосконалювати його методичну культуру.
Саме тому у Центрі позашкільної роботи та дитячої творчості мною створена система методичної роботи, всі форми та методи якої мають на меті сприяти плеканню педагогічних кадрів з високим рівнем професіоналізму, інноваційним творчим стилем аналітичного мислення.
У своїй роботі я використовую різні форми і методи діяльності, серед яких: семінари, практичні заняття, дискусії, конференції, конкурси , рольові ігри, презентації, творчі звіти тощо. Зокрема це такі як ділова гра «Складання соціального паспорту інтересів і запитів дітей середнього та старшого шкільного віку», конференція «Земля наш дім», конкурс педагогічної майстерності керівника гуртка «Моя професія – моя гордість!»
Плануючи методичну роботу з педагогічними працівниками Центру вивчаю і аналізую попит і потреби кожного педагога, кожного керівника клубу чи творчого об'єднання вихованців, учнів, слухачів.
Враховуючи інтерес і досвід роботи керівників гуртків, конкретні умови їх діяльності для підвищення їх кваліфікації у структуру методичної роботи я включила такі форми роботи як педагогічна майстерня, в рамках якої проводиться Тиждень майстерності керівника гуртка. Програмою тижня передбачається відвідування відкритих занять, оформлення виставки напрацьованих матеріалів, проводиться панорама методичних знахідок. Готуються також виставки творчих робіт гуртківців. Ця форма сприяє виявленню творчих, ініціативних та талановитих працівників.
Найважливішою формою методичної роботи є методичні об'єднання педагогічних працівників за двома напрямками - художньо-естетичному та еколого – туристсько – краєзнавчому. Склад цих методичних об'єднань різнорівневий, тому в рамках цих об’єднань діє школа педагогічної майстерності, робота якої розпочинається з розробки точних цільових настанов, від яких залежить вибір і пошук відповідних форм навчання. Вона розрахована на два роки навчання. Робота методичних об’єднань планується на рік.
Наш Центр позашкільної роботи належать до такого типу закладів, які проводять роботу у вільний від шкільних занять час. Тому важливим є організація дозвілля школярів у післяурочний час та вихідні дні, де особливо яскраво та повнокровно розкриваються їх природні потреби в свободі та незалежності, активній діяльності та самовираженні. Такі форми дозвілля як заняття в гуртках, клубах, об’єднаннях, колективні ігри та розваги, участь у підготовці і проведенні свят дають можливість школярам об’єднуватися у неформальні колективи, що дають їм можливість виступати у нових соціальних амплуа, займати ролі, що відрізняються від навчальної та позанавчальної діяльності. Саме тому у своїй роботі я звертаю велику увагу на розробку методичних матеріалів, рольових ігор, свят, які задовольняють ці потреби школярів.
Головною метою у підготовці різноманітних розробок дозвіллєвого характеру є формування відношення до дозвілля як до часу для самовдосконалення, саморозвитку, навчити учнів розумно проводити вільний час. створити умови для самостійної, творчої, соціальнозначимої діяльності школярів.
Цьому сприяли розроблені і проведені такі свята як «В дорогу, мріє, нас веди!», «Міс Верховинка – 2005», «Хай щастю дитини не буде кінця» та інші.
У підготовці програми та посібника для секції «Художня вишивка», яка входить в об’єднання «Школа забутих ремесел» я виходила з того, що все що відбувається на занятті гуртка будується за принципом: не діти для програми, а програми для дітей.
У розроблених заняттях гуртків еколого-туристичного клубу «Темнатик» у формі телепередачі «Гори кличуть» та заняття – проекту «Міжнародний туризм. Діагностика можливостей розвитку туризму на Воловеччині» діяльність педагога спрямована на пробудження дослідницької активності дітей не заради їх однобокого вдосконалення в певній галузі знань, а навпаки, поглиблення цих знань, які супроводжуються розвитком інтересу до інших напрямків науки, техніки, економіки, архітектури, дослідницької роботи, мистецтва, широкої всебічної культури. Ці заняття я старалася побудувати так, щоб процес під час їх підготовки і проведення був творчим, передбачав повноту інтелектуального життя і духовну єдність, сприяв утвердженням в клубі поваги, гідності, справедливості у взаєминах між особистостями.
В основі роботи педагогічного колективу ЦПРДТ – особистісна педагогіка, педагогіка співпартнерства. Орієнтація на здібну, обдаровану, талановиту особистість вимагає якісно нових концепційних засад навчання і виховання. Тому таким важливим для мене як методиста є розробка методичних рекомендацій для педагогів, які повинні постійно працювати над оновленням змісту навчання з урахуванням сучасних досягнень науки, культури, економіки тощо. Адже навчально-виховний процес у гуртках, клубах повинен будуватися на основі науково - обґрунтованого вибору педагогами форм, методів та засобів навчання і виховання, вміння використовувати поряд з традиційними методами і формами нетрадиційні форми проведення занять.
Комментариев нет:
Отправить комментарий